Ondernemen in Amsterdam? Zo onderscheid jij je ten opzichte van concurrenten

Als je ondernemer bent in Amsterdam, heb je een hoop concurrentie. Eigenlijk maakt het niet eens echt uit in wat voor branche je werkzaam bent. In de randstad zijn zo ontzettend veel mensen met een eigen onderneming, dat je altijd wel een aantal concurrenten in de buurt hebt zitten. Hierdoor is het van een ontzettend groot belang om je in positieve zin te onderscheiden van de concurrentie. Dat kan voor sommige ondernemers best wel lastig zijn. Hoe zorg je er voor dat je de concurrentie altijd een aantal stappen voor blijft. 

Vergelijk jezelf met je concurrenten

Als je je eigen onderneming gaat vergelijken met de concurrenten, kom je er al snel achter of jullie bedrijven heel erg op elkaar lijken of juist dat jullie heel erg verschillend zijn. Als jullie bedrijven sterk op elkaar lijken is dat niet goed. Er is dan geen goede reden waardoor potentiële klanten eerder naar jou gaan dan naar de concurrent. Daar moet natuurlijk verandering in komen. Je kunt jezelf op veel manieren onderscheiden van je concurrent. Je kunt er bijvoorbeeld voor kiezen om op een ander soort klanten te focussen. Hierdoor zal er een andere doelgroep geïnteresseerd raken in jouw bedrijf. Dit kun je op verschillende manieren doen. Je kunt bijvoorbeeld je website aanpassen en de dienst die jij levert anders naar voren laten komen. Dit trekt vaak een ander type klant aan. Ook kun je jezelf heel erg focussen op klantvriendelijkheid, daardoor gaan klanten meer positieve reviews achterlaten. Er zijn ook bedrijven die zelf goede reviews plaatsen over hun bedrijf. Dit is sterk af te raden omdat je er via een ip adres achter kunt komen wie de reactie geschreven heeft. 

Investeer in marketing

Het is voor een bedrijf sowieso van groot belang om in marketing te investeren. Dit komt omdat marketing in de meeste gevallen hetgeen is waardoor klanten jouw bedrijf kennen. Doordat marketing zo’n belangrijke factor is in het succes van een bedrijf investeren bedrijven steeds meer in marketing. Als je groter wil worden dan de concurrenten kun je een andere marketingstrategie toepassen dan je eerder altijd deed. Deze oude strategie heeft er niet voor gezorgd dat je de concurrentiestrijd hebt gewonnen, dus wordt het tijd voor een nieuwe strategie. Je kunt deze zelf bedenken maar het is natuurlijk ook mogelijk om een extern reclame of marketing bureau in te huren. Dit is vaak verstandig aangezien dat echte professionals zijn. Het kost hun minder moeite en vooral veel minder tijd om alle juiste maatregelen te nemen. Het kost je natuurlijk wel geld maar dit moet je meer zien als een investering in de toekomst van je bedrijf.

Volg een cursus

Je kunt de concurrentiestrijd natuurlijk ook winnen door je concurrent te verslaan op het gebied van kwaliteit. Klanten kiezen natuurlijk het liefst voor het bedrijf wat het beste werk levert. Om beter te worden in je vak kun je allerlei trainingen en cursussen volgen. Als je constant aan jezelf werkt zul je uiteindelijk merken dat het werk dat je levert van een hogere kwaliteit is dan eerst.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *