Zoekmachineoptimalisatie gaat niet alleen meer over zoekwoorden. Het gaat om veel expertises die vaak een leger SEO-experts in uw team vereisen. In andere gevallen draag jij alle hoeden. In beide gevallen hebben we SEO opgedeeld in hapklare stukjes – te beginnen met deze vier belangrijke elementen die u nodig hebt om uw website-ranglijst te verbeteren.
1. Inhoud regeert nog steeds
We weten het: inhoud lijkt een voor de hand liggende SEO-factor om te overwegen. Maar er zijn veel meer lagen dan je zou denken.
Uiteraard zijn zoekmachines (en uw bezoekers) geïnteresseerd in wat u te zeggen heeft.
Laten we om te beginnen eens kijken naar wat Google en dergelijke geïnteresseerd zijn in lezen: meta-inhoud. Goed geschreven en geoptimaliseerde meta-inhoud stuurt organisch verkeer naar uw pagina’s door gebruikers te verleiden door te klikken naar uw site wanneer ze uw pagina in zoekresultaten zien.
Metatitels & beschrijvingen
Wanneer u een nieuw stuk inhoud schrijft, is het controleren van metatitels en beschrijvingen uit de takenlijst een must.
Metabeschrijvingen geven gebruikers een fragmentoverzicht van uw site. Het is belangrijk op te merken dat Google onlangs hun algoritme heeft gewijzigd om u meer onroerend goed voor metabeschrijvingen te geven: in plaats van 165 tekens, kunt u nu tot ongeveer 320 tekens schrijven zonder het risico dat het wordt afgesneden in zoekresultaten.
Maar vergeet niet dat zoekmachines niet alleen uw website rangschikken voor het missen van meta-inhoud – u kunt ook worden bestraft voor meta-inhoud die te lang, te kort is of over meerdere pagina’s dupliceert. We raden unieke meta-inhoud aan die een goede plek heeft van 230-300, maar doe altijd wat het beste is voor uw SEO-strategie.
Inhoudskwaliteit
Hoogwaardige en boeiende inhoud is niet alleen belangrijk voor uw bezoekers. Google gaat veel verder dan alleen het tellen van zoekwoorden op een pagina.
Huidige, beknopte en gemakkelijk te lezen website-inhoud is een essentieel ingrediënt van SEO – en zorg ervoor dat uw pagina’s geen verbroken links bevatten.
Leesbaarheid
Leesbaarheid gaat over het duidelijk en gemakkelijk te begrijpen maken van uw inhoud. Het is niet alleen een verborgen juweel van SEO-succes, het verhoogt ook de toegankelijkheid van website-inhoud voor alle bezoekers. Als zinnen of te lang of woorden te complex zijn voor uw doelgroep, gaat niet alleen de inhoud van uw lezers verloren, maar Google pakt deze dingen ook op.
Inhoudsversheid
We hebben allemaal een webpagina bezocht die zijn volledige potentieel in een vorig leven heeft waargemaakt … maar nu is sommige informatie verouderd. Je stuitert meteen van de pagina en vindt iets relevanter. Als gevolg hiervan zal de rangschikking van die webpagina blijven dalen. Nog erger voor u als lezer, u vergist fictie voor feiten.
Om relevant te blijven in het SEO-spel, is het regelmatig bijwerken van inhoud cruciaal. Het bijhouden van een inhoudsvoorraad en het plannen van regelmatige updates van pagina-inhoud en mediabestanden zal niet alleen het verschil maken voor uw webpositie, maar ook voor uw bezoekers.
Verbroken of onveilige koppelingen en spelfouten
Gebroken links en spelfouten op uw website kunnen uw websiteverkeer en merkreputatie – en uw SEO-ranglijst schaden.
Roep de hulp in van een geautomatiseerde tools om automatisch verbroken links, links naar doodlopende of onveilige domeinen en beschamende spelfouten te vangen. Je bezoekers en website rankings zullen je bedanken. Ook kun je een seo bureau inschakelen.
2. Overzie de details van technische SEO niet
Zonder een solide technische achtergrond op uw website, zijn de rest van uw SEO-inspanningen moot.
We willen ons concentreren op drie belangrijke gebieden van technische SEO voor het verbeteren van uw website-ranking:
- Indexeerbaarheid
- Technische kwaliteit
- Uw server
Indexeerbaarheid
Indexeerbaarheid heeft alles te maken met hoe goed die machtige zoekmachines kunnen navigeren op uw site.
Een van de belangrijkste problemen die moeten worden aangepakt, is dubbele inhoud. Het is algemeen bekend dat dubbele inhoud een no-go SEO is, maar soms kun je het niet vermijden. U kunt Google echter vertellen deze pagina’s niet te crawlen. U kunt bijvoorbeeld een Google AdWords-bestemmingspagina hebben ingesteld als onderdeel van een marketingcampagne. Maar als de inhoud van die pagina grotendeels een pagina op uw normale website weergeeft, kunt u die dubbele inhoud beheren met canonieke tags.
Op die manier kunt u zich nog steeds concentreren op het verbeteren van uw positie op die pagina’s met een langere levensduur.
Heroverweeg de 301 links
Een andere manier om de indexeerbaarheid van uw website te verbeteren, is door ervoor te zorgen dat u zo weinig mogelijk 301-omleidingen heeft. Een 301-omleiding wordt gebruikt wanneer een gebruiker of zoekmachine op een URL belandt met inhoud die permanent naar een nieuwe URL is verplaatst. De gebruiker wordt dan doorgestuurd naar de juiste pagina.
Hoewel het een goede tijdelijke oplossing kan zijn, bijvoorbeeld tijdens een herontwerp van een website, moeten omleidingen zo vaak mogelijk worden vermeden. Ze vertragen de laadtijden van pagina’s en leiden tot verlies van link equity. In plaats van er op de lange termijn op te vertrouwen, maakt u een plan en gebruikt u een geautomatiseerde tool zoals Siteimprove voor het vinden en bijwerken van deze URL’s op uw website.
Vergeet de sitemap niet
Het hebben van een sitemap (een XML-bestand met een lijst met URL’s op uw site) helpt zoekmachines uw websitestructuur te begrijpen. Hiermee kunt u opgeven welke pagina’s prioriteit moeten krijgen bij de zoekmachines wanneer ze uw site crawlen.
Als u een bijzonder grote site heeft, moet u ervoor zorgen dat uw ontwikkelaar een sitemapindexbestand gebruikt om naar meerdere sitemaps te verwijzen, die elk maximaal 50.000 URL’s kunnen bevatten en maximaal 10 MB kunnen zijn. Als beste praktijk moeten deze worden gecomprimeerd in .gz-indeling.
Technische kwaliteit
Zoekmachines zijn ook geïnteresseerd in de kwaliteit van technische SEO-elementen op uw site.
Stop met linken naar onveilige domeinen
Linken naar onveilige domeinen is om vele redenen schadelijk, en zoekmachines herkennen dat. Google heeft recentelijk aangedrongen op een veiliger internet door gebruikers te waarschuwen wanneer ze HTTP-websites gebruiken, oftewel websites die niet HTTPS-beveiligd zijn. Stuur uw bezoekers niet naar onveilige domeinen voor hun eigen privacy en blijf uw website ranking verbeteren.